Sea&Learn, Squids, Oranje boven, Cryobiology - Reisverslag uit Windward Side, Bonaire van Larissa Ayumi Kuramae Izioka - WaarBenJij.nu Sea&Learn, Squids, Oranje boven, Cryobiology - Reisverslag uit Windward Side, Bonaire van Larissa Ayumi Kuramae Izioka - WaarBenJij.nu

Sea&Learn, Squids, Oranje boven, Cryobiology

Door: Ayumi Kuramae

Blijf op de hoogte en volg Larissa Ayumi

08 Oktober 2013 | Bonaire, Windward Side

Sea&Learn:
Deze maand is Sea&Learn van start gegaan. Waarbij experts van verschillende gebieden naar Saba komen om fieldtrips te doen met de kinderen en inwoners en 's avonds presentatie geven over hun werk/project. Ik heb er ontzettend veel zin in en ik kan niet wachten om te kunnen netwerken :)

Squids:
Ja, inktvissen. Zo worden wij genoemd door de kapitein van de veerboot naar St. Maarten en ons kapitein van Queen Beatrix (ons werkboot). Squids: de onderzoekers. Afgelopen week hebben wij een oud Kust- en Zeeer (super toevallig, kleine wereld) mogen ontvangen, Jimmy van Rijn. Hij wordt de nieuwe Park Officer van Saba Conservation Foundation. Aanstaande week mogen wij ook een nieuw student verwelkomen, namelijk Twan Stoffers van Wageningen Universiteit. Ons kantoor zal vol zitten met mensen van Hogeschool van Hall Larenstein en Wageningen Universiteit (toen waren VHL en WUR samen). Super gezellig!

Oranje boven:
Deze zaterdag stond er een nieuwe uitdaging voor de deur: Mt. Scenery beklimmen. Hoogste punt van "Nederland", 1064 treden, 877 meter boven a.p. Daar stond ik dan om 7:45 aan de voet van de berg. Klaar om de eerste stappen te zetten richting de EcoLodge waar ik mijn mede survivalaars zou ontmoeten om de berg verder te beklimmen. Met volle moed zette ik de eerste stappen met de gedachtes: "als de jongens dit iedere dag kunnen doen, moet dit totaal niet lastig zijn". Helaas, buiten adem en bezweet kwam ik bij hun aan. Blijkbaar heeft mijn conditie mij in de steek gelaten. Eenmaal de jongens gevonden, daar gingen we dan, op naar de top van de berg, nog heel wat treden treden te gaan. De jongens, ECHTE Nederlanders, benen tot aan de hemel, liepen voorop. Ik met mijn japanse korte beentje holde achter hun aan. Na… trap treden die je niet meer "treden" kon noemen, mos over de meeste de stenen, mij 3x uit de modder moeten trekken, MAAR met een prachtige nevel woud, jurassic park scenario's, daar waren wij dan aan de top van Mt. Scenery! Met een prachtige uitzicht over Windward Side, St. John's en The Bottom, de zee en een cruise schip(?!) , zaten wij op de rotsen om uit te rusten en te genieten.
Na een tijdje te hebben genoten, was het alweer tijd om naar beneden te lopen. Dat is meestal het makkelijkste aan een berg beklimmen…. helaas Ayumi, weer verkeerd gedacht. Wel 7x uitgegleden, maar gelukkig niet gevallen! Ons avontuur werd beloond en afgesloten met pannenkoeken die door mijn mede avonturiers persoonlijk werden gebakken!

Cryobiology (uitspraak: crai-o-biology):
"He.. Wat? Cryo..? Huilen?"
Mijn dag werd voorgezet door een duik samen met een collega van mij. Voor het eerst hier op het eiland, heb ik moeten liften! Eerste auto die voorbij kwam: BAM! RAAK! Daar zat ik dan, bij een van de vissers die ik dagelijks zie op de haven, achterin zijn pick up! Dit was een bijzondere duik, samen met een koraal expert uit Hawaii zijn wij met een groep opzoek gegaan naar Elkhorn koraal om deze op te meten. Mijn taak was om een grid/transect neer te leggen zodat de andere groepsgenoten het koraal kon tellen en opmeten! Helaas verliep het niet helemaal soepel, op een gegeven moment was iedereen een beetje zijn eigen gang aan het gaan! Maar Mary Hagedorn was toch tevreden met wat ze had gevonden en vroeg of ik haar een e-mail wilde sturen want zij geeft mij als te graag advies over een Master in Koraal en Cryobiology! Hallo, Hawaii? :-D

Volgende keer: Duiken, Snorkel club, St. Maarten, presentaties

  • 08 Oktober 2013 - 16:17

    Eiko:

    What adventure girl!!!
    Well...I went by myself to the highest point of the Netherlands, too. Took me 2,5 hours to get there! What a wonderful feeling when I got the top of the mountain.

    So, I see that probably you will go even far from us than you are now in near future to study cryobiology. What is a good excuse for us to come to visit you :-)

    Enjoy your studies!!!
    Beijos e saudades,
    Mama

  • 08 Oktober 2013 - 22:40

    Meta & Fred Lelie:

    Hallo Ayumi,

    Wat een giller dat je op het hoogste punt van nederlamd bent geweest,maar je merkt wel dat je prettiger in het water kunt zijn.Maar dit moest je natuurlijk ook nog meemaken en het uitzicht is inderdaad geweldig dat kunnen wij nu ook zien op de foto's leuk hoor.

    fijne tijd nog verder,liefs,Fred en Meta

  • 09 Oktober 2013 - 22:36

    Erik Van Der Woude:

    hahaha, leuk hoor Ayumi. Stiekem moesten Martijn en ik ook wel een beetje zweten om boven te komen hoor!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Larissa Ayumi

Dag allemaal, Dit is een dagboek wat ik bij zal houden tijdens mijn gehele stage naar de Cariben! Voor de geïnteresseerden is er dan zo nu en dan wat te lezen over mijn voorbereidingen, mijn avonturen en de nieuwe leerzame momenten die ik mee zal maken tijdens mijn stage op Texel, St Maarten, Statia en Saba. Português: Para todos da minha família do Brazil, aqui vai dar para vocês ler (ou curtir) o que eu vou estar fazendo no meu estagio em Saba/Martinique e Statia. Porque eu sei que a maioria da minha família estão muito curiosos. Mais tomara que eu posse te contar isso quando eu for te visitar ai no Brazil.

Actief sinds 14 Juli 2013
Verslag gelezen: 334
Totaal aantal bezoekers 21750

Voorgaande reizen:

16 Januari 2015 - 08 Juni 2015

Study Abroad

20 Augustus 2013 - 01 December 2013

Mijn stagedagboek!

Landen bezocht: