Home is where the sea is?! - Reisverslag uit Windward Side, Bonaire van Larissa Ayumi Kuramae Izioka - WaarBenJij.nu Home is where the sea is?! - Reisverslag uit Windward Side, Bonaire van Larissa Ayumi Kuramae Izioka - WaarBenJij.nu

Home is where the sea is?!

Door: Ayumi Kuramae

Blijf op de hoogte en volg Larissa Ayumi

16 September 2013 | Bonaire, Windward Side

De afgelopen week was echt fan-tas-tisch! Heel veel dingen gedaan en ik heb meer tijd in de zee doorgebracht dan in mijn boomhut! Dit keer post ik mijn week net wat anders, ga ervoor zitten en neem de tijd. Lezen jullie mee?

Maandag: Een goed begin van de week! Zoals gewoonlijk beginnen wij iedere week met een vergadering. Tijdens de vergadering wordt er besproken wat de komende week gaat gebeuren en of mensen aan hun taken hebben voldaan. Hierbij kreeg ik te horen dat er geholpen moest worden met het zoeken naar een verblijfplaats voor de mensen die uit St. Eustatius komen voor onderzoek. Dit waren onder andere mijn supervisor waarmee ik eerder had gewerkt, genaamd Erik Boman, en twee stagiaires Fleur (klasgenote) en Melanie.
Op deze dag kreeg ik te horen dat ik voor Saba Conservation Foundation mag gaan duiken, dat bekent: Technisch duiken!! Tijdens het duiken help ik mee met de touwen van de boeien van de Marine Park te vervangen.

Dinsdag: Dit is, ook donderdag, de “Snorkel Club Day”. Vandaag heb ik de kinderen geleerd hoe je moet kajakken, snorkelen en zwemmen! Het was erg leuk om te zien hoeveel plezier de kinderen hebben met deze lessen en hoe graag ze nieuwe dingen op en in het water willen leren!
Als voorbereiding heb ik Sue (de leidinggevende voor zulke programma’s) geholpen met de maskers en de paddels sorteren en de kajaks schoon gemaakt. Ook heb ik twee Surf Upstanding Paddel boards (SUP) schoongemaakt, want hiermee zal ik tussen de kajaks door op alle kinderen letten en wanneer het nodig is ze helpen. Ik voelde me net een TAXI, want die kinderen klommen maar als te graag mij op het board! Tijdens de les zelf hebben de kinderen redelijk goed naar me geluisterd, want ze stonden te springen om het water in te gaan. Maar goed, uiteindelijk bleek dat ze toch geluisterd hadden want het kajakken ging goed!

Woensdag: Dit is de dag dat de stagiaires uit St Eustatius op Saba zijn gearriveerd voor de Conch Reproduction survey en de Lobster Larvae Collection. Voordat ze vertrokken om te gaan duiken voor het Conch-Project, werd er door de manager opgenoemd wie er allemaal gingen duiken die dag. “Melanie, Erik, Marcus, Fleur.. Ayumi!” Ik keek erg verbaasd, maar ik zei natuurlijk geen “nee”. Ik pakte meteen al mijn duikspullen bij elkaar en ik was klaar om te gaan! Zo heb ik van hun geleerd hoe je kunt zien wanneer het een V/M is, hoe je de dikte van de lip moet meten (hoe dikker hoe ouder) en wat voor soort het is. Tijdens de duik keek ik alleen toe hoe het allemaal aan toe ging. Momenteel ben ik de enige bij SCF die het weet hoe het allemaal gedaan moet worden tot er een nieuw student uit Nederland naar Saba komt.

Donderdag: Dit was een super productieve dag! In de ochtend ging ik mee voor de lobster larvae collection. Hierbij wordt er geteld hoeveel kreeft larven of jonkies te vinden zijn bij een collector. Eerst moet je erheen snorkelen vanuit de boot, je maakt het schroefje los waar de collector en een kleine boei aan elkaar vast zitten en vervolgens doe je snel een groot net erom heen (zodat niks kan ontsnappen) en zwem je ermee terug naar de boot. Daar wordt de collector geschud boven een groot bak met wat water erin en dan begint het zoeken en tellen van de larven en overige. Het werk werd beloond met een snorkel trip naar Wells Bay, waarbij wij met zijn allen naar een grot zijn gezwommen! Het was echt prachtig!
In de middag ging ik alweer mee met het Conch-Project en hierbij mocht ik wel zelf alles doen tijdens de duik. Nadat we terug kwamen, was “Snorkel Club Day” al begonnen. Toen de meiden me zagen aankomen, begon het schreeuwen naar mijn naam: “AYUMIIIIII!!” En ja hoor, daar stond ik weer de kinderen les te geven hoe ze moeten paddelen! De meiden zijn iets chaotischer en doen liever “wat ze toch lekker zelf willen”, maar ze waren wel een stuk beter dan de jongens van de dinsdag!
Al mijn werk voor die dag werd uiteindelijk beloond met een NACHT DUIK! Het was erg mooi en heel erg spannend. Het was ontzettend mooi om de bioluminescent algen te zien. Wanneer je alle zaklampen uit deed en het water in beweging bracht, zag je algen oplichten. Het zijn net de … van de zee. Verder ben ik geschrokken van een Rifhaai die opeens vlak onder mijn vinnen zwom en vervolgens zagen wij een nurseshark, octopus en heel veel kreeften. Helaas zijn de foto’s niet gelukt, maar dat is een excuus voor mij om nog een keer een nachtduik te doen!

Vrijdag: Dit was een rustige dag. Met de boat “Lady Rebecca” zijn we de boeien van de Marine Park gaan checken en de nieuwe GPS-coördinaten gemaakt. Merendeels van de boeien zijn gecheckt maar de rest moet volgende week gedaan worden.

Zaterdag: HIKING DAG! Paris Hill it is! Om 9:00 (veels te laat en veels te warm) zijn Evelien en onze gids Jelle vertrokken vanuit de Trail Shop naar The Bottom. Het is best een eind naar beneden lopen, dus onderweg hebben wij om een lift gevraagd. Al gauw waren wij aan de voet van de berg en het klimmen kon beginnen. Het was echt prachtig en vooral het “off-road” klimmen over de rotsen was erg leuk. Zo ben ik ook een grot in geweest en ben ook opzoek gegaan naar orchideeën!
Mijn dag werd afgesloten met een super aanbod door mijn duikschool: ik mag de eind presentatie maken voor Sea&Learn (informatie hierover volgt) programma van Oktober EN ik help mee met het regelen van verblijf, vervoer, lunch, presentatie materiaal etc. voor de onderzoekers die voor Sea&Learn komen. Dit gaat, zoals de baas van de duikschool zijn, PRACHTIG/AMAZING/AWESOME staan op mijn CV.

Zondag: Lekker een dag voor mezelf gehouden en tot alle rust gekomen van de afgelopen week. Dit betekent ook mezelf helemaal weer opgeladen voor de aankomende week die ook heel erg druk gaat worden!

Sneak peak of up coming week: helpen met duikcursus van de kinderen, technisch duiken, “wat is sea&learn?”, 7 duiken in 1 week?! . . .

  • 16 September 2013 - 09:45

    Jorien:

    Ayumii!
    Ik ben echt zo jaloers op al je ervaringen en mooie foto's :)
    Geniet er maar van zo lang je nog daar bent!

  • 16 September 2013 - 15:05

    Dientje:

    Ayumi,,wel uitkijken dat je niet verschrompelt hoor! je zit zo veel onderwater ,,(geintje )maar het is nog steeds leuk om je te volgen hoor,,geniet maar lekker,,xxx dientje

  • 16 September 2013 - 23:11

    Meta & Fred Lelie:

    Hallo Ayumi,

    Hemeltje wat een week heb je gehad en wat maak je enorm veel mee,ik ben wel jaloers op je hoor
    en die nachtduik was toch wel apart en ik vraag mij af of de vissen ook niet slapen als alles verder donker is.
    Je doet ook goed werk met de kinderen zo te horen, leuk hoor.
    Nou meid genieten maar en wij blijven op de hoogte en genieten ook van jou verhalen.

    dikke kus, Meta en Fred


  • 25 September 2013 - 23:32

    Meta & Fred Lelie:

    Hallo Ayumi,

    Je hebt het zeker erg druk nu,want ik mis je nieuws maar het zal nog wel komen als het allemaal maar goed gaat met je.
    Gefeliciteerd met je moeders verjaardag en zij wacht tot je thuis bent om het dan te vieren leuk he.
    dan horen wij jou verhalen ook allemaal van je zelf.
    Nou meisje hou je goed en doe je best met alles,maar wees voorzichtig.

    groetjes Meta en Fred

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Larissa Ayumi

Dag allemaal, Dit is een dagboek wat ik bij zal houden tijdens mijn gehele stage naar de Cariben! Voor de geïnteresseerden is er dan zo nu en dan wat te lezen over mijn voorbereidingen, mijn avonturen en de nieuwe leerzame momenten die ik mee zal maken tijdens mijn stage op Texel, St Maarten, Statia en Saba. Português: Para todos da minha família do Brazil, aqui vai dar para vocês ler (ou curtir) o que eu vou estar fazendo no meu estagio em Saba/Martinique e Statia. Porque eu sei que a maioria da minha família estão muito curiosos. Mais tomara que eu posse te contar isso quando eu for te visitar ai no Brazil.

Actief sinds 14 Juli 2013
Verslag gelezen: 445
Totaal aantal bezoekers 21764

Voorgaande reizen:

16 Januari 2015 - 08 Juni 2015

Study Abroad

20 Augustus 2013 - 01 December 2013

Mijn stagedagboek!

Landen bezocht: